* התחייבות לתוצאות תוך 90 יום - או כסף בחזרה!

הבנת דיהידרוטסטוסטרון (DHT): החשוד המיידי של התקרחות הגברית

תוכן עניינים
דיהידרוטסטוסטרון (DHT)

דיהידרוטסטוסטרון (DHT) הוא אחד מההורמונים המרכזיים האחראים להתקרחות גברית. DHT הוא תוצר פירוק של ההורמון טסטוסטרון, שמיוצר באופן טבעי בגוף האדם. גברים רבים חווים התקרחות גברית החל מגיל צעיר יחסית, והסיבה לכך היא שינויים ברמת ה-DHT בגוף.

הבנת תפקידו של DHT בהתקרחות גברית חשובה לצורך פיתוח טיפולים יעילים יותר למניעת התקרחות ואובדן שיער. במאמר זה נבחן את הקשר בין DHT להתקרחות גברית, ונסקור כמה מהטיפולים העדכניים המבוססים על הבנה זו.

מהו DHT ומה תפקידו בגוף?

DHT (או דיהידרוטסטוסטרון למי שאוהב להיות מדוייק), הוא הורמון אנדרוגני המהווה צורה פעילה יותר של הורמון המין הגברי טסטוסטרון. DHT נוצר בגוף באמצעות האנזים 5-אלפא רדוקטאז, שממיר טסטוסטרון ל-DHT.

ל-DHT תפקיד חשוב בהתפתחות המאפיינים הגבריים בגוף, כמו גדילת שיער בפנים ועל החזה, התעבות קול ועוד. בנוסף, ל-DHT תפקיד מכריע בהתפתחות שיער ועור באזור הפריום (האזור הגניטלי). אולם, ל-DHT יש גם השפעות שליליות על הגוף, והעיקרית שבהן היא גרימת התקרחות של רוב סוגי השיער בגוף הגבר.

דיהידרוטסטוסטרון (DHT)

כיצד DHT גורם להתקרחות גברית?

כאשר רמות ה-DHT עולות בקרקפת, הדבר גורם לכיווץ כלי הדם שמזינים את זקיקי השיער ולהאטה בגדילתם. בנוסף, DHT משפיע על מחזור חיי השיער על ידי קיצור תקופת הצמיחה (אנגן) והארכת תקופת הנשירה (קטן).

בסופו של דבר זקיקי השיער הופכים להיות קטנים ועדינים יותר ויותר, עד שהם מפסיקים לצמוח כלל ונושרים. תהליך זה מתחיל בדרך כלל בקו התפר שבקדמת הראש, והולך ומתקדם אחורה עם הזמן. הסיבה שגברים רבים סובלים דווקא מדלדול שיער בקדמת הראש היא שבאזור זה יש ריכוז גבוה יותר של אנזימי 5-אלפא רדוקטאז, אשר ממירים טסטוסטרון ל-DHT.

טיפולים עדכניים להתקרחות הממוקדים ב-DHT

כיום ישנם מספר טיפולים פופולריים למניעת התקרחות גברית שפועלים על ידי עיכוב ההמרה של טסטוסטרון ל-DHT:

  • פינסטרייד – תרופה בצורת ג’ל או תמיסה שמורחים ישירות על הקרקפת. היא חוסמת את פעילות האנזים 5-אלפא רדוקטאז ולכן מונעת יצירת DHT.
  • דוטסטרייד – תרופה בצורת כמוסות שנלקחת דרך הפה. גם היא חוסמת את פעילות האנזים 5-אלפא רדוקטאז.
  • ניתוח השתלת שיער – שיטה כירורגית להשתלת שיער מאזור תורם בגוף (בדרך כלל מאחורי הראש) לאזור הדלדול בקדמת הראש. מנטרל את השפעת ה-DHT באזור ההשתלה.
  • לייזר עירוי שיער – שיטה פולשנית פחות המעודדת צמיחת שיער חדשה באמצעות לייזר נמוך-עצמה. עשוי לצמצם את ההשפעות המזיקות של DHT.

סיכום

הבנת הקשר שבין העלייה ברמות ההורמון DHT לבין התפתחות התקרחות גברית איפשרה פיתוח טיפולים יעילים יותר למניעת איבוד שיער. עם זאת, הטיפולים הקיימים אינם מהווים פתרון מוחלט ויש להמשיך ולחקור את המנגנונים הביוכימיים המדויקים של תהליך אובדן השיער. המשך המחקר בתחום עשוי להוביל לפריצות דרך נוספות בטיפול בהתקרחות גברית.

דיהידרוטסטוסטרון (DHT)

שאלות ותשובות נפוצות על DHT והתקרחות גברית

לא בהכרח. קיימים גורמים נוספים שיכולים לגרום להתקרחות כגון גנטיקה, גיל, דלקת קרקפת, מתח ועוד. עם זאת, רמות גבוהות של DHT הן הגורם הנפוץ ביותר להתקרחות גברית.

באופן כללי לא, מכיוון שבגוף נשים יש רמות נמוכות בהרבה של ההורמון טסטוסטרון שהופך ל-DHT. עם זאת, במקרים נדירים נשים עם רמות גבוהות של טסטוסטרון עלולות לחוות התקרחות.

סביר להניח שלא. שינויים תזונתיים ופעילות גופנית עשויים לעזור, אך כנראה לא ימנעו התקרחות לחלוטין אצל רוב הגברים שיש להם נטייה גנטית ורמות גבוהות של DHT.

כרגע הטיפולים הקיימים מסוגלים לעצור את תהליך ההתדרדרות ואובדן השיער אך לא להפוך אותו. מחקרים מתקדמים מנסים לפתח דרכים לגרום לצמיחה מחודשת.

לא בהכרח. קרחת גנטית נובעת מגורמים תורשתיים מורכבים שעדיין לא הובנו במלואם. ייתכן ש-DHT מעורב בתהליך אבל יש עוד גורמים.

רוצה פרטים נוספים על המוצרים של שורשים?

כמה פרטים ואנחנו חוזרים אליך בהקדם!

חברת שורשים מחזיקה בפטנט חדשני המשקם שיער דליל, מחדש ומעבה את זקיקי השיער וסיב השערה ומעודד צמיחה מחודשת של זקיקי שיער רדומים. כל זה בטיפול ביתי טבעי ופשוט המוגן היגיינית ע״י כל תקנות משרד הבריאות לתקופת הקורונה.

כמה דברים חשובים שצריך לדעת על שורשים:

אהבתם את התוכן? בטוח תאהבו גם את זה:

אמפולות לחיזוק השיער – המדריך המלא

אמפולות לחיזוק שורשי השיער הן תכשירים טיפוליים מתקדמים המעוצבים לפתרון בעיות שונות הקשורות לשיער ולקרקפת. בניגוד לשמפו או מרכך, הפועלים בעיקר על משטח השיער והקרקפת, אמפולות פועלות מתחת לפני השטח ומספקות טיפול עמוק וממוקד בשורשי השיער עצמם.

קרא עוד »

רולר מזותרפיה: הפתרון להצמחת שיער ומאבק בנשירה

בעידן בו התדמית החיצונית מהווה חלק בלתי נפרד מההצלחה האישית והמקצועית, בעיות כמו נשירת שיער, התקרחות ומפרצים נתפסות כאתגרים משמעותיים. לכן אין זה מפתיע כלל, שרבים מחפשים פתרונות יעילים ומהירים לבעיות אלו, שכן השפעתן על הביטחון העצמי והתפיסה החברתית עלולה להיות כבדת משקל. 

קרא עוד »

עובד או לא? משחות סטרואיד לטיפול בהתקרחות

בעולם שבו המראה החיצוני משחק תפקיד חשוב באופן שבו אנו רואים את עצמנו ונתפסים על ידי אחרים, התקרחות ונשירת שיער יכולות להיות מקור לדאגה רבה ולהשפעה עמוקה על הביטחון העצמי. גורמים רבים יכולים להוביל להתקרחות, החל משינויים הורמונליים, דרך מחלות עור, וכלה בגורמים גנטיים וסביבתיים. 

קרא עוד »

צורות טיפול בקרחת: צורות טיפול נפוצות

התקרחות, או האלופציה, היא מצב שבו נשירת השיער חורגת מהנורמה ומובילה לדלדול או היעדרות מוחלטת של השיער באזורים מסוימים בקרקפת. מדובר בבעיה אסתטית ופסיכולוגית שיכולה להשפיע על איכות החיים של גברים ונשים כאחד. 

קרא עוד »

נשמח לשמוע מה דעתכם על המאמר: